Tuesday, 16 July 2013

Harga Ayam Naik Mencanak-canak!

Teks: Siti Nurulhusna Hashim

Assalamualaikum WBT, buat apa tu kawan-kawan? Masih lagi berperang kat dapur ya atau masih meninjau-ninjau di Bazar Ramadhan fikir-fikir nak makan apa harini? Tinggal lagi berapa jam sebelum berbuka, sempat saya mencorat-coret sikit kongsi-kongsi apa yang dibuat dan sedang dibuat.

Saya dengan anak baru pulang hantar Pes Perencah dan Sos Ayam Golek Madu Hj. Hashim dan Pes Perencah Ikan Bakar Special (perencah sejuk-beku keluaran Abdullah FOODS) yang dipesan kenalan saya, Mudah katanya nak masak pakai pes perencah sedia ada disebabkan beliau mengajar sesi petang, jadi pulang terus masukkan lauk dalam oven. Kemudian boleh tanak nasi sambil-sambil bertadarus sementara tunggu lauk dan makanan masak. Langsung tak terkejar-kejar katanya. Alhamdulillah, ternyata produk Abdullah FOODS mula mendapat sambutan dek kerana masa boleh dijimatkan tambah-tambah bulan puasa ni. Lepas hantar pes perencah tersebut pada anak beliau, kami pusing-pusing ronda kawasan sebelum singgah sebentar rumah makayah saya. Kerap juga saya pulang ke sana memandangkan kami tinggal dalam satu daerah. Lagipun tokwan dan tok memang selalu teringat-ingat pada si bulat ni. Kalau kami terselang lama sikit, sampai lah tokwan dengan kiriman bekal dari tok.

Memperkenalkan, di sebelah kiri 'Pes Perencah Ikan Bakar Special', di sebelah kanan pula 'Pes Perencah dan Sos Ayam Golek Madu Hj. Hashim'.


Sambil-sambil saya menaip, ayam golek dan daging saya sedang dipanggang dalam ketuhar juga dengan menggunakan Pes Perencah dan Sos Ayam Golek Hj. Hashim. Hj. Hashim tu ayah saya. Dulu-dulu beliau berniaga ayam golek dan saya selalu bantu buat sos dan perencah. Sekarang zaman beliau berehat, saya teruskan tapi kontemporarikan sikit strategi jualan tu dengan buatkan pes dan sos disejuk-bekukan. Ada juga yang dah siap diperap dan disejuk-bekukan. Yang ini lagi mudah nak masak, Boleh 'de-frost' dalam fridge sebelum pergi kerja, balik boleh ambil terus masuk dalam ketuhar. Bukan setakat sesuai dengan ayam, daging lembu, rusa, kambing, Insha Allah semua daging sesuai dengan perencah ni. Kalau Pes Perencah Ikan Bakar Special pula, bukan setakat boleh diguna untuk ikan, makanan laut lain macam sotong dan udang juga boleh guna. Sambil memanggang lauk-pauk guna pes-pes keluaran Abdullah FOODS kita boleh mandi-manda, rehat-rehat lejang kaki, tadarus Al-Quran, main-main dengan anak. Mudah kan?
Rupa ayam dengan perapan Pes Perencah Ayam Golek Madu Hj. Hashim a.k.a  Frozen C'Golek (Quarter Chicken) yang dah dinyah-beku. Sedia untuk oven. 

Daging yang telah diperap dengan pes perapan yang sama.
Sementara menaip entri, sempat juga jeling-jeling ke Facebook; rata-rata menyatakan maklumbalas terhadap harga ayam yang naik mencanak-canak. Kenapa sampai mencanak-canak tu? Mau taknya, sebelum Bulan Ramadhan itu hari, saya ke pembekal ayam, memang saya selalu beli bekalan ayam untuk dimakan dan diproses untuk stok niaga Abdullah FOODS dengan Haji tu. Diyakini halal, bersih, orangnya solat, saya pun senang hati nak makan ayam sembelihan beliau. Kalau tak ke situ, ayah akan tolong belikan di pondok tahfiz di kampung sebelah. Pondok Tahfiz tu jual ayam untuk biaya sebahagian yuran pelajarnya, sambil membeli boleh juga beramal, Insha Allah. Terbabas pula. Saya nak bagitahu, waktu itu harga ayam sekitar RM7.80 atau RM7.50, kemudian selang tiga hari saya kesana lagi, Ya Allah dah naik RM8.50? Saya beli juga memandangkan stok makin kehabisan. Selang tiga hari saya pergi nak membeli stok tengok-tengok harga sekarang dahpun RM9.00 sekilo. Wah, ini bukan main-main kata saya dalam hati. Hari ini dah masuk hampir seminggu lebih saya belum membeli ayam segar sebab stoknya ada lagi. Jadi tak tahulah harga terkini berapa ringgit sekilo. Kalau kawan-kawan ada membeli ayam sehari dua ni, berapa ringgit gamaknya sekilo ayam sekarang ya? Diharap sudi-sudikanlah berkongsi dengan saya di ruangan komentar.

Sambung sikit cerita juadah berbuka harini, nampaknya ayam dan daging dah masak. Saya buatkan Air Asam Special tapi yang jimat masa sebab suami nak buat cicah daging bakar nanti. Sengaja nak pelbagaikan kuah, sebenarnya sos pencicah ada bersama pes perencah tadi saya dah panaskan juga. Di bawah ni saya kongsikan resepi Air Asam Special Jimat Masa untuk para pembaca sekalian.

Air Asam Special Jimat Masa
1 labu bawang besar
1 biji tomato
2 atau 3 biji cabai melaka 
1 biji cili hidup
2 biji limau kasturi
Air asam secukupnya-kalau suka banyak kuah, banyakkan airnya
Secubit belacan 
Budu secukupnya (saya tak letak garam sebab budu dah masin, nak letak cencaluk pon ok)
Gula secukupnya

Langkah-langkahnya:

1. Rincik bawang, tomato, cabai melaka dan cili hidup.
2. Peroikan gula dan belacan kemudian perahkan limau kasturi.
3. Masukkan air asam kemudian perasakan dengan budu. Gaul rata-rata dan siap untuk dihidang.

Ayam Golek Madu bersama sos yang tak digolek tetapi dibakar.


Daging bersama sos yang dipanaskan.

Daging bakar bersama Air Asam Special yang jimat masa. Kawan saya orang Melaka panggil Air Asam ni 'Sambal Tomato'. Panggil apa pun boleh, janji sedap dimakan! (Maaf gambarnya gelap sikit)
Itulah hasil-hasilnya seperti gambar di atas ya kawan-kawan! Selamat berbuka saya ucapkan. Kalau ada pertanyaan mengenai pes-pes yang saya ceritakan tadi, jangan segan untuk hubungi saya tau! Sekian perkongsian harini, Insha Allah jumpa lagi kita di lain masa dengan kisah lain pula.

Sekian, Wassalam wbt

1 comment:

  1. wah...sedapnya. kecur air liur. rupanya begini ayam golek. lps ni bleh la try buat. best kn ada instant pes mcm ni.

    ReplyDelete